woensdag 9 december 2015

Homemade jam van gedroogd fruit

Ik houd van gedroogd fruit; abrikozen, vijgen, dadels, maar gedroogde pruimen vind ik echt niet te eten. Beetje jammer dus dat de zak met gemengd gedroogd fruit voor het overgrote deel uit gedroogde pruimen bestond. Weggooien was natuurlijk geen optie dus ik deed een poging om er jam van te maken en dat pakte wonder boven wonder goed uit. Op deze manier zijn gedroogde pruimen zelfs lekker!

Mocht dit gedroogde pruimen probleem nu herkenbaar zijn, dan heb je hier het recept om de pruimen van de prullenbak te redden. (Ook degenen die niet zeuren en alles gewoon eten moeten dit recept eens proberen)

Wat heb je nodig?
- 2 a 3 cups gedroogde pruimen* 
- een paar eetlepels suiker (naar smaak)
- 1/4 theelepel pumpkin pie spice of five spice (mijn zelfgemaakt mengsel voor pumpkin pie spice          heb ik gemaakt aan de had van dit recept)
- 1/4 theelepel kaneel
- een beetje citroensap naar smaak
- een opgehoopte eetlepel chia zaadjes
- water


*Je kunt eventueel ook een mix maken met andere gedroogde vruchten. Ik heb door mijn jam ook nog wat gedroogde abrikozen gedaan.

Hoe maak je het?
Stap 1: Wel de gedroogde pruimen in water voor ongeveer 24 uur.

Stap 2: Snijd de pruimen fijn en doe ze in een pan. Voeg hier water aan toe zodat de pruimen net onder water staan.

Stap 3: Voeg de specerijen, suiker en het citroensap toe en roer het mengsel regelmatig door tot het kookt. Laat het mengsel zo'n tien minuten rustig koken. Als er te veel water verdampt voeg dan telkens wat nieuw water toe.

Stap 4: Voeg de chia zaadjes toe en roer deze door je jam. De chia zaadjes worden slijmerig door het vocht en hierdoor zal je jam wat binden. Laat dit nog zo'n vijf minuutjes zacht doorkoken en je jam is klaar.


Bewaren: Deze jam bevat weinig suiker. Omdat suiker gewoonlijk als conserveermiddel werkt in jam is deze jam minder lang houdbaar. Voor mij is dat geen probleem want een potje is bij mij zo op, maar houd hier dus rekening mee wanneer je de hoeveelheid bepaalt. Je kunt gemakkelijk het recept halveren om wat minder te maken. 


Deze jam is niet alleen lekker op brood, maar ook op pannekoeken of door wat vanillevla of yoghurt. Mijn absolute favoriet is een warm bordje havermoutpap met wat van deze jam erdoor. Daar wil je toch gewoon je bed voor uitkomen!

Liefs,

Hanne


Geen opmerkingen:

Een reactie posten