donderdag 7 mei 2015

Recept: superfood energy bites


Vandaag heb ik superfood energy bites gemaakt. Terwijl ik in de keuken aan de slag ging met goji bessen, cacao nibs en chia zaad heb ik me toch wel even afgevraagd of het niet een beetje hypocriet was waar ik mee bezig was. Ik ben namelijk niet zo'n fan van die hele superfood hype, om het anders te zeggen, ik vind het onzin. Honderd jaar geleden had nog niemand ooit van de term superfoods gehoord en nu zouden we niet meer zonder kunnen om een gezond leven te leiden. Ik betwijfel dat. Ik denk dat als je gewoon netjes elke dag een appeltje en een banaan eet en twee lepels groenten opschept je ook al een heel eind komt.

Ondanks mijn lichte afkeer tegen de hele hype begint mijn voorraadkast zich langzaam aan te vullen met superfoods. Dit staat er al in: kokosolie, goji bessen, inca bessen, cacao nibs, chia zaad en quinoa. Kortom, een hoop voor iemand die zegt dat ze niet van superfoods houdt. Voor sommige van deze producten heb ik excuses bedacht om ze toch te kopen. Zo is chia zaad super handig als je zelf jam wilt maken. Ik vind zelfgemaakte jam heerlijk, ik vind het alleen jammer dat je er zoveel suiker bij moet gooien om de jam de juiste textuur te geven. Ik las op Pinterest dat je in plaats van suiker ook chia zaad bij het fruit kunt doen. Dit zorgt voor je juiste jam textuur zonder dat het de smaak beinvloedt. Oke, dus de pot chia zaad is gerechtvaardigd. Dan de cacao nibs, tja dat is chocolade, daar is natuurlijk geen excuus voor nodig. Als laatste de kokosolie. Kokosolie is een super goed alternatief voor boter of (olijf)olie. Het is namelijk smaakloos, een voordeel als je geen uitgesproken boter of olijfolie smaak wilt. Verder hebben al die superfoods vast andere voordelen. Ik neem aan dat ze op een of andere manier toch wel goed zullen zijn voor je gezondheid, maar je maakt mij niet wijs dat ze echt een noodzakelijk onderdeel van je dagelijkse voeding zijn. Daarnaast zijn sommige van die superfoods gewoon niet te eten! Ik had nog nooit goji of inca bessen gehad, dus ook uit nieuwsgierigheid kocht ik ze, maar ik ben er niet weg van. Als je ze voor het eerst in je mond stopt proef je niets geks, de nasmaak vind ik alleen wat minder.

Maar wat moet je er dan met zo'n verzameling superfoods die opeens in je voorraadkast staat? Weggooien is zonde natuurlijk dus ik ging op zoek naar een recept om ze in te verwerken zonder dat je echt die vreemde smaak hebt. Op Pinterest vond ik verschillende recepten voor 'energy bites'. Nou en die kan ik toevallig heel goed gebruiken. Rond een uur of vier krijg ik altijd last van een enorm dipje. Wat extra energy kan dus nooit kwaad. Dus ik haalde mijn verzameling superfoods uit de kast en ging aan de slag. Niet met een bepaald recept, ik gooide gewoon vanalles in de mixer en hoopte op een goede uitkomst. En ik moet zeggen, het resultaat mag er zijn. De energy bites smaken helemaal niet overdreven gezond. Omdat er een schep cacaopoeder in zit smaken ze eigenlijk gewoon naar chocolade. Win-win situatie dus, extra energie en een lekker chocolade tussendoortje!


Voor degenen die stiekem hun voorraadkastje ook vol gestopt hebben met superfoods is hier het recept (ook voor degenen die zich wel bekeerd hebben tot superfoods):

Wat heb je nodig:

- 1 cup ontpitte dadels
- 1 cup noten (ik heb de notenmix van de Lidl gebruikt)
- 0,5 cup havermaut
- 2 a 3 el. ongekookte quinoa (ja je kunt dat ongekookt eten, het geeft een lekkere crunch aan de energy bites)
- 1 el. chia zaad
- 1 el. goji bessen (volgens mij heb ik er iets meer in gedaan)
- 1 el. cacao nibs
- 1 el. cacao poeder
- 2 a 3 el. kokosboter
- wat kokosrasp om de energy bites in te rollen

Hoe maak je het:

Simpeler kan niet, je gooit alle ingredienten in de mixer en maakt er een mooi mengseltje van. Je zult zien dat het geen glad beslagje wordt. Het zijn eigenlijk meer kruimels. Neem een handje van dit mengsel, ongeveer een eetlepel (mag ook meer zijn afhankelijk van hoe groot je de energy bites wilt maken). Kneed het een beetje met je handen zodat alle kruimels aan elkaar gaan plakken. Vervolgens kun je er een balletje van rollen. Mocht het nu echt te kruimelig zijn dan kun je wat extra dadels door het mengseltje mixen. Om te voorkomen dat de energy bites aan je handen plakken als je ze op wilt eten rol je ze als laatste nog door wat kokosrasp (of cacaopoeder). En klaar ben je! Je kunt je zelfgemaakte energiebommetjes het beste bewaren in de koelkast. Op deze manier blijven ze zelfs een week lekker (misschien ook wel langer, maar voor die tijd had ik ze altijd al op). 

Variaties:

Je kunt eigenlijk vanalles in de energy bites doen. De basis bestaat uit dadels die zorgen voor de samenhang en noten. Verder kun je er allerlei soorten noten en zaden in doen of lekker wat gedroogd fruit. 

Liefs,

Hanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten