donderdag 26 maart 2015

Recept: Bananenmuffins

Bananenbrood had ik al geprobeerd, bananenkoekjes ook, maar vandaag bakte ik bananenmuffins. Soms moet ik gewoon even iets bakken, maar wil ik niet meteen de meest ongezonde rocky road brownies maken. Ik heb inmiddels dan ook al genoeg 'gezonde' recepten gevonden. Zo bakte ik een tijdje geleden deze pompoen musli repen. Maar ook bananenkoekjes zijn een goed recept voor dit soort situaties, de enige ingrediĆ«nten zijn banaan en havermout (en eventueel pure chocolade). Maar als ik eerlijk moet zijn, zijn die koekjes niet echt lekker. Ze zijn oke voor gezonde koekjes, maar als ik echt even zin heb ik suiker dan voldoen deze koekjes niet en grijp ik toch naar een pak chocolate-chip cookies. Vandaag vond ik echter dit recept op pinterest. Het zag er hoopvol uit, dus ik waagde een poging.

Toen ik lekker aan het bakken was kwam ik er achter dat ik een ei te weinig had. Tja wat doe je dan? Je fietst naar de winkel? Je 'leent' er eentje van een van je huisgenoten? Of je gaat in de improvisatiemodus en maakt er het beste van. Ik koos voor dat laatste. Dus ik had het recept alweer aangepast, en nu ik toch begonnen was, waarom niet nog wat meer aanpassingen? De honing liet ik weg. Ik voegde wat pure chocolade toe (85 %) en deed stiekem toch een scheutje olie door mijn beslag. Ach het is tenslotte al donderdag, bijna vrijdag, dus bijna weekend, en dat moet gevierd worden door gezonde muffins stiekem een beetje ongezonder te maken. Om het af te maken strooide ik nog wat pompoen- en zonnebloempitjes over de muffins. Toen gingen de muffins in de oven. Twaalf in totaal. In spanning wachtte ik af, ik had immers het recept weer veranderd, dus ik had zo mijn twijfels...

Maar het pakte goed uit!

Ze zien er niet alleen lekker uit, maar ze zijn ook lekker. Er zit helemaal geen toegevoegde suiker in het recept, maar door de bananen en de dadel is het eindresultaat toch zoet genoeg. En het mooiste van alles is dat je er met een gerust hart eentje extra kunt nemen.

Voor degenen die zich afvragen wat er helemaal rechts op de foto staat, het is een avocadoboom in wording. Op pinterest (tuurlijk, waar anders) vond ik een tutorial om een avocadoplant/boom te kweken van een avocadopit. Dat moest ik even uittesten. Ik heb geen idee of het iets gaat worden, maar ik houd jullie op de hoogte.


Liefs,

Hanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten