dinsdag 24 maart 2015

DIY: beplakte tas met Mod Podge

Gisteren kocht ik in de kringloop een nieuw tasje. Het tasje was al super schattig, maar het kan altijd leuker. Dus daar heb ik even voor gezorgd.
Links de foto van het tasje zoals ik het kocht en rechts een foto van het tasje na mijn halfuurtje DIY,
Mochten jullie nu ook nog een leuk tasje hebben liggen, of een ander object, want deze DIY kun je toepassen op vanalles, dan heb ik hier een uitleg om het tasje nog leuker te maken.

Wat heb je nodig?

- Een tas (of agenda, schoenen, boekje, doosje, stoel....)
- Een stukje stof 
- Een schaar
- Mod Podge* 
- Een kwast (ik zou niet je beste penseel gebruiken, gewoon een oude kwast

*Mod Podge is een soort lijm. Als je net als ik uren doorbrengt op Pinterest heb je dit vast al eens voorbij zien komen. Of misschien heb je wel zo'n oma die alles beplakt met servetjes. Hiervoor het je ook Mod Podge nodig. Mod Podge wordt ook wel decoupagelijm genoemd. Bij de Xenos verkopen ze Mod Podge van het originele merk, maaarrr bij de Action verkopen ze precies dezelfde lijm en natuurlijk drie ker zo goedkoop. Het ligt bij de kinder knutsel spulletjes.

Hoe maak je het?
Stap 1: Knip de stof grofweg op de juiste maat. Bij mijn tasje zat er nog een sluiting, daarvoor moet je even een gaatje knippen in de stof. Leg de stof aan de kant. Pak nu de Mod Podge en de kwast. Smeer het te bekleden vlak in met een laagje Mod Podge.

Stap 2: Leg de stof op het gelijmde vlak. Strijk het netjes vlak. Neem nu de schaar en knip de stof precies langs de rand af. 

Stap 3: Nu denk je misschien 'Dat heb ik goed gedaan, ziet er netjes uit!', maar wacht we zijn nog niet klaar! Pak de Mod Podge en spuit of kwast deze over de stof heen. Ik weet het dit ziet er een beetje vreemd uit, maar het komt allemaal goed.

Stap 4: Strijk de Mod Podge netjes uit. Zorg dat overal een klein dun laagje op zit. Let er vooral op dat de randen ook goed bedekt zijn. Nog een tip, als je alle lijm goed verdeeld hebt zorg er dan even voor dat alle kwast streken dezelfde kant op gaan. Dus strijk de lijm even van boven naar beneden na met je kwast. 

Stap 5: Dit is de moeilijkste stap, Leg de tas weg en wacht. De lijm zal doorzichtig opdrogen zodat het mooie stofje weer zichtbaar wordt. En klaar is je tas!


De lijm heeft nu een soort van plastic laagje op de stof gevormd. De stof voelt daardoor ook helemaal niet meer als stof aan, het is helemaal hard geworden. Je kunt deze DIY ook met een leuk stukje papier of behang uitvoeren. 

Zo dat was 'm, Niet al te moeilijk toch? Dus op naar de kringloop, op naar de Action en plakken maar!

Liefs,

Hanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten