woensdag 25 februari 2015

Recept: Pompoen muslirepen

Afgelopen zaterdag ging ik naar de martk. Ik had eigenlijk maar een ding nodig, pompoen, want ik wilde pompoensoep maken. Dus met een flespompoen in mijn tas ging ik weer op weg naar huis, toen ik langs een marktkraampje met hele schattige kleine pompoentjes kwam. Ik kon ze gewoon niet laten liggen, mede door het feit dat de hele zak maar 1 euro kostte. Thuis gekomen zag ik de berg pompoen voor me en besefte ik met die berg wel liters pompoensoep kon maken. Dat leek me geen goed idee, waar laat je dat?! Dus ik heb me beperkt tot 2 liter pompoensoep van dit recept.

Nu had ik al een halve flespompoen verwerkt en wat kleine pompoentjes, maar er was nog steeds veel over. Daarom maakte ik een ander favoriet pompoengerecht van me. Pasta met pompoen. Heel simpel, je snijdt de pompoen en een uitje in blokjes, legt ze op een bakplaat met bakpapier en voegt nog wat spekjes toe. Zet de plaat in de oven en bak de pompoen ongeveer een half uur op 180-200 graden. Ondertussen kook je wat pasta. Roer alles door elkaar en klaar! Dus ik maakte twee bakjes met geroosterde pompoen om in te vriezen waar ik dan later wat pasta aan kan toevoegen.

Nog steeds had ik pompoen over. Toen vond ik dit recept op pinterest (wat ik een beetje aangepast heb omdat ik het niet kon laten). Ik had alle ingrediĆ«nten in huis dus ik dacht laat ik het eens proberen. En, het was nog lekker ook!



Wat heb je nodig?

- 1 cup pompoenpuree (eenvoudig zelf te maken door de pompoenblokjes in een ovenschaal met een bodempje water gaar te laten stomen in de oven en vervolgens met een staafmixer te pureren)
- 2 1/4 cup musli (volgens het recept moet er havermout in, maar ik heb mijn eigen muslimix met havermout en krokante musli stukjes)
- 1/2 cup honing
- 1/4 cup chia zaadjes (deze nemen het vocht van de pompoen op)

Hoe maak je het?

Stap 1: Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius en bedek een vierkante of rechthoekige bakvorm met bakpapier.

Stap 2: Meng alle ingrediƫnten.

Stap 3: Spatel het beslag in de bakvorm en bak het 20 tot 30 minuten in de oven.

Stap 4: Wanneer alles volledig afgekoeld is kun je het in repen snijden.

Simpel toch!
Als je de muslirepen niet in een keer op krijgt (wat aannemelijk is tenzij je hulp krijgt), kun je ze invriezen. Een tip, leg bakpapiertjes tussen de repen wanneer je ze opstapelt om in te vriezen, zo voorkom je dat, wanneer je ze uit de vriezer haalt, je een grote klont muslireep hebt.

Omdat mijn pompoenen toen nog niet op waren heb ik de rest gepureerd en in zakjes ingevroren. Daar kan ik dan nog eens deze repen van maken, of een soepje, of pastasausje.

Kortom, ik eet de komende weken nog wel pompoen!

Liefs,

Hanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten