zondag 22 februari 2015

Recept: Heerlijke mini-kwarkbolletjes

Sinds vijf weken loop ik stage. Acht uur per dag, vier dagen per week en niet te vergeten drie uur reistijd per dag. Dat staat voor mij gelijk aan een tas vol eten. Mochten mensen zich afvragen waarom ik zo'n grote tas nodig heb om alleen een laptop mee te nemen, dan is het antwoord simpel. De rest van de ruimte is gevuld met eten. Echt waar, ik kan niet functioneren zonder tussendoortjes. Maar de hele dag koekjes en chocolade eten (hoe graag ik ook zou willen) lijkt met geen geschikte optie. Vandaar dat ik me de afgelopen tijd heb verdiept in gezonde tussendoortjes die ik gemakkelijk mee kan nemen. Vandaag heb ik deze super lekkere kwarkbolletjes gemaakt.



Wat heb je nodig? (voor 12 bolletjes)

- 250 gram (magere) kwark
- 2 eetlepels (zonnebloem)olie
- 2 eieren
- 2 eetlepels suiker
- 1 snufje zout
- 1 zakje vanille suiker
- 15 gram (1 zakje) bakpoeder
- 250 gram volkorenbloem
- 3 eetlepels melk
- 2 eetlepels suiker

Extra: 12 cupcakevormpjes en bij voorkeur ook een cupcakebakblik

Hoe maak je het?

Stap 1: Verwarm de oven voor op 180 graden en leg de cupcakevormpjes in het cupcakeblik.

Stap 2: Meng de kwark, olie, eieren, suiker, zout en de vanillesuiker in een grote kom.

Stap 3: Zeef de bloem en het bakpoeder boven de kom en deze door het kwarkbeslag.

Stap 4: Doe ongeveer 1 eetlepel beslag in elk vormpje tot het beslag op is.

Stap 5: Zet de kwarkbolletjes in de oven. In totaal moeten ze ongeveer 15 tot 20 minuten bakken. Haal de kwarkbolletjes na 10 minuten uit de oven en bestrijk ze met de melk. Strooi hier wat suiker over. Zet de bolletjes vervolgens nog 5 tot 10 minuten in de oven. Haal ze eruit wanneer ze licht bruin gekleurd zijn.

Stap 6: Haal de bolletjes uit het bakblik en laat ze afkoelen op een rooster. Maar natuurlijk moet er ook geproefd worden! Ik vind ze zelf het lekkerst als ze nog warm zijn, dus waarom wachten?

Tip: als je van rozijnen houdt kun je 150 gram rozijnen toevoegen aan het beslag.

Het recept heb ik niet zelf bedacht. Ik vond het op deze blog. Zeker de moeite waard om eens op te kijken, er staan nog veel meer gezonde (en minder gezonde) recepten op.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten